Vi mennesker er visuelle vesen. Visste du at vi husker 80 % av det vi ser, mens bare 20 % av det vi leser?
En animert video er derfor en morsom og engasjerende måte å kommunisere på. Her er 5 grunner til å bruke animerte videoer:
1. Mennesker er visuelle vesener
Hva tror du at du husker best? En helside stappet med tekst skrevet eller en video? Det visuelle appellerer til sansene våre og er en effektiv måte å kommunisere viktige budskap på. Og det beste er at visuelle elementer konsumeres mye lettere enn tekst: 90 % av informasjonen som overføres til hjernen er visuell, og visuelle elementer behandles 60 000 ganger raskere i hjernen enn tekst.
2. Bruk animasjon når komplekse ting skal forklares
Når du skal forklare en kompleks idé eller et komplekst produkt, kan det være svært utfordrende å prøve å forklare det utelukkende med tekst. Animasjon lar deg skyve skalaer og bøye naturlovene. Med animerte videoer står du fritt til å gjøre hva du vil. La fantasien løpe løpsk! Det gir deg muligheten til å bringe ethvert konsept, uansett hvor komplekst eller ut av denne verden, til live med letthet.
3. Animasjon er både underholdende og morsomme
Animasjon brukes ofte til underholdning i stedet for å være et markedsføringsverktøy, derfor er det mer sannsynlig at forbrukere legger merke til animasjon i stedet for tradisjonelle annonser.
4. Animasjon øker konverteringsfrekvensen
I en studie med bruk av video, viser at bruk av video gir en økning på 46 % konverteringsfrekvenser, sammenlignet med bare tekst.
I en annen studie ble det funnet lignende resultater med video, men denne viser også at kombinasjonen med god tekst og video er veldig effektivt. Teksting av animasjoner er dessuten viktig i den universelle utformingen og ved visnig på mobilen når lyden må være skrudd av.
5. Animerte videoer er enkle å oppdatere
Animerte videoer gir mer fleksibilitet fordi de er enklere å oppdatere. Tekst kan endres, animasjonen kan redigeres og enn kan gjøre en fullstendig overhaling av hele videoen. Animasjons videoer er mye enklere og mer kostnadseffektivt å redigere enn når et helt rigg må til for å ta opp en video på nytt.
Oppsummert kan animasjon være et effektiv måte å kommunisere på. Det er en fin måte å få oppmerksomhet på, det generere flere konverteringer og animasjon er mer kostnadseffektivt.
Kilder:
https://news.mit.edu/2014/in-the-blink-of-an-eye-0116
https://vwo.com/success-stories/dr-muscle/