6 tips til digital markedsføring som virker

Forretningskvinne som jobber som digital markedsfører og digital markedsføring

Digital markedsføring er et langsiktig arbeid som krever en god plan og strategi. Her er 6 tips som kan hjelpe deg og din bedrift med å lykkes:

1. Få kontroll på kanalene dine

Det er viktig å ta kontroll over markedsføringskanalene du eier. Ikke sats på eksempelvis Meta (som forandrer stadig vekk premissene for brukeropplevelsen).

Ha en oppdatert nettside med en blogg hvor du lager relevant innhold for kundegruppen din. Da får du kontroll på innholdet og dataene dine, som kan analyseres av eksempelvis Google Analytics. Da får du en pekepinn på hva som virker og hvor du bør legge penger på i markedsføringen din.

Overordnet råd – ta kontroll og ikke sløs bort tid og penger på ting som ikke virker.

2. Forstå målgruppen din

Før du starter med markedsføring, om det er analogt eller digitalt, må du forstå hvem målgruppen og drømme kunden din er. Bruk studier og kundeinnsikt for å identifisere dine kunders behov, preferanser og adferd. Spør deg selv: hvem er kundene dine?

Dette vil være til hjelp for å lage målrettede kampanjer som engasjerer kundene dine og potensielle kunder. Bruk analytiske verktøy og kundeinnsikt for å identifisere deres behov, preferanser og adferd. Dette vil hjelpe deg med å lage målrettede kampanjer som appellerer til dine potensielle kunder.

3. Ha en innholdsstrategi

Skap verdifullt, relevant og engasjerende innhold som er relevant for målgruppen din. Innholdet ditt bør ikke bare markedsføre produktene eller tjenestene dine, men også gi verdi til brukerne. Bruk ulike virkemidler som blogging, animasjoner, videoer, infografikk og podcast for å lage innholdet interessant og for å nå ulike segmenter av kundene dine.

4. Ha en plan for poster i sosiale media

Ha en strategi for posting på relevant innhold på sosial medier. Velg plattformer hvor målgruppen din er mest aktiv, og skreddersy innholdet ditt deretter. Engasjer med følgere, svar på kommentarer, og bruk sosiale medier til å bygge fellesskapet rundt bedriften og merkevaren din.

5. SEO er viktig – som betyr å optimaliser for søkemotorer

Søkemotoroptimalisering er viktig for at bedriften din blir funnet i søk. Finn relevante søkeord for bransjen din, oppdater nettstedet ditt med kvalitetsinnhold, og sørg for at nettsiden er optimalisert for søkemotorer. Da vil du kunne rangere høyere i søkeresultatene og øke synligheten din i eksempelvis Google.

6. Dataanalyse

Bruk UTM-tagger og Google Analytics for å få resultater av kampanjene. På den måten kan du finne ut hva som fungerer og hva som ikke gjør det, og tilpasse strategien basert på innsikten du får. Dataene gir verdifull informasjon om hva som engasjerer målgruppen din, hvilke kanaler som gir best engasjement, og hvordan optimalisere kampanjene best.

Oppsummert er digital markedsføring er en kontinuerlig prosess som må jobbes med over tid. Det gjelder å jobbe systematisk over tid – det gir resultater. 

Så vær tålmodig, tenk langsiktig og jobb etter en plan – da får du resultater!