Fauna logo med undertekst design og digital markedsføring

Gode grunner til animasjon

Vi mennesker er visuelle vesen. Visste du at vi husker
80 % av det vi ser, mens bare 20 % av det vi leser?
En animert video er derfor en morsom og engasjerende måte å kommunisere på.

Her er 5 grunner til å bruke animerte videoer:

1. Mennesker er visuelle vesener

Vi mennesker er visuelle vesener, og animerte videoer kombinerer lyd, bevegelse og farger på en engasjerende måte. Den visuelle presentasjonen gjør at informasjonen blir lettere å huske, og seere har en tendens til å huske mer av innholdet i en animert video sammenlignet med tekstbasert informasjon.

Så hva tror du at du husker best? En helside stappet med tekst skrevet eller en video? Det visuelle appellerer til sansene våre og er en effektiv måte å kommunisere viktige budskap på. Visste du at visuelle elementer konsumeres mye lettere enn tekst: 90 % av informa- sjonen som overføres til hjernen er visuell, og visuelle elementer behandles 60 000 ganger raskere i hjernen enn tekst.

2. Bruk animasjon når komplekse ting skal forklares

Animerte videoer er ideelle for å forklare komplekse ideer, produkter eller tjenester på en enkel og tilgjengelig måte. Gjennom visuelle elementer og animasjoner brytes komplisert informasjon ned til et mer forståelige budskap, noe som gjør det lettere for målgruppen å absorbere og forstå informasjonen.

Det å forklare en kompleks idé eller et komplekst produkt utelukkende med tekst, kan være svært utfordrende. Animasjon lar deg skyve skalaer og bøye naturlovene. Med animerte videoer står du fritt til å gjøre og si hva du vil. La fantasien løpe løpsk! 

Det gir deg muligheten til å bringe ethvert konsept, uansett hvor komplekst eller ut av denne verden, til live med letthet.

3. Animasjon er både underholdende og morsomme

Animasjon brukes ofte til underholdning i stedet for å være et markedsføringsverktøy, derfor er det mer sannsynlig at forbrukere legger merke til animasjon i stedet for tradisjonelle annonser.

Animerte videoer har en tendens til å fange oppmerksomheten til seerne raskt. Den bevegelige grafikken og kreative animasjonen gjør at folk har en tendens til å se hele videoen. Det økte engasjementet gir en bedre formidling av budskapet ditt.

4. Animasjon øker konverteringsfrekvensen

I en studie med bruk av video, viser at bruk av video gir en økning på 46 % konverteringsfrekvenser, sammenlignet med bare tekst.

I en annen studie ble det funnet lignende resultater med video, men denne viser også at kombinasjonen med god tekst og video er veldig effektivt. Teksting av animasjoner er dessuten viktig i den universelle utformingen og ved visnig på mobilen når lyden må være skrudd av.

5. Animerte videoer er enklere å oppdatere

Animerte videoer gir stor fleksibilitet når det gjelder stil og design, samt de gir mer fleksibilitet fordi de er enklere å oppdatere. Tekst kan endres, animasjonen kan redigeres og man kan gjøre en fullstendig overhaling av hele videoen. Animasjonsvideoer er mye enklere og mer kostnadseffektivt å redigere enn når et helt rigg må til for å ta opp en video på nytt.

Oppsummert kan animasjon være et effektiv måte å kommunisere på. Animasjoner kan dessuten skreddersys og skape en unik visuell opplevelse for seerne, noe som bidrar at man kan skille seg ut fra konkurrentene. Det er en fin måte å få oppmerksomhet på, det generere flere konverteringer og animasjon er mer kostnadseffektivt.

Kilder: 
https://news.mit.edu/2014/in-the-blink-of-an-eye-0116
https://vwo.com/success-stories/dr-muscle/