Har du tenkt på hva som får deg til å stoppe opp ved en post i sosiale medier? Hvordan noen poster får mye oppmerksomhet, mens andre poster «detter som en stein»? Her er noen korte 5 tips om hvordan få og holde på oppmerksomhet:
1. Vit hvem du snakker til
Du må forstå hvem målgruppen din er, hva de interesserer seg for, hvilke utfordringer de har, ambisjonene deres, drømmene og målene de har.
2. Vær der kundene dine er
Det hjelper ikke å være aktiv på Twitter eller Instagram hvis målgruppen din er på LinkedIn. Dessuten er det en stor fordel å vite forskjellen på de ulike plattformene.
3. Bruk visuelle virkemidler
Hjernen vår oppfatter visuelle formater mye raskere enn tekst, noe som betyr at du har få sekunder på å fange oppmerksomheten. Ved å dele bilde eller video, kan du oppnå mer engasjement fra følgerne dine – og slikt blir det kunder av. Merk deg at deler du et videoinnlegg i sosiale medier, holder du på mottakernes oppmerksomhet syv ganger lengre enn tilsvarende bilder og tekst.
4. Våg å by på deg selv
Jo mer ekte du kan formidle et budskap i sosiale medier, jo bedre resultater (rekkevidde og engasjement) får du. Og det er egentlig ikke så rart! Vi liker innhold som betyr noe, tips rundt et tema vi er engasjert i eller et godt velmenende råd fra noen vi stoler på. By på seg selv og du vil oppleve mer oppmerksomhet!
5. Vær konsekvent
Selv om oppmerksomhet ofte oppfattes som en umiddelbar respons, ligger det i mange tilfeller mye eksponering i forkant av oppmerksomheten. Det å være konsekvent, og å være der ute og vise ansiktet ditt (eller bedriftens ansikt), bidrar til å øke oppmerksomheten. I en “overnight suksess” ligger det somregel mye arbeid bak, så det gjelder å ikke gi seg!

Bli kjent med målgruppen din.