Fauna logo med undertekst design og digital markedsføring

5 tips for å få oppmerksomhet i sosiale medier

Illustrasjon av mange mennesker

Har du tenkt på hva som får deg til å stoppe opp ved en post i sosiale medier? Hvordan noen poster får mye oppmerksomhet, mens andre poster «detter som en stein»? Her er noen korte 5 tips om hvordan få og holde på oppmerksomhet:

1. Vit hvem du snakker til

Du må forstå hvem målgruppen din er, hva de interesserer seg for, hvilke utfordringer de har, ambisjonene deres, drømmene og målene de har. 

Målgruppen på eksempelvis er Instagram er et bredt publikum i ulik alder og med ulike interesser. Mens målgruppen på LinkedIn er mer profesjonelle fagfolk, jobbsøkere og representanter fra ulike bedrifter.

Bli kjent med målgruppen din!

2. Vær der kundene dine er

Det hjelper ikke å være aktiv på Twitter eller Instagram hvis målgruppen din er på LinkedIn. Dessuten er det en stor fordel å vite forskjellen på de ulike plattformene.

Eksempelvis er Instagram primært en plattform for deling av bilder og videoer. Målet er ofte å uttrykke kreativitet, dele personlige øyeblikk, og bygge et visuelt merke. 

Mens LinkedIn er en plattform for profesjonell nettverksbygging og karriereutvikling. Brukerne deler ofte faglige prestasjoner, oppdateringer om karrieren, og deltar i faglige diskusjoner.

3. Bruk visuelle virkemidler

Hjernen vår oppfatter visuelle formater mye raskere enn tekst, noe som betyr at du har få sekunder på å fange oppmerksomheten. Ved å dele bilde eller video, kan du oppnå mer engasjement fra følgerne dine – og slikt blir det kunder av. Merk deg at deler du et videoinnlegg i sosiale medier, holder du på mottakernes oppmerksomhet syv ganger lengre enn tilsvarende bilder og tekst. 

Men også her er de ulike plattformene forskjellige slik at man bør tenke på at man deler ulikt innhold på de ulike plattformene. 

Eksempelvis på Instagram som har fokus på visuelt innhold som bilder og korte videoer eller animasjoner. Brukerene poster personlig innhold som livsstilsbilder, reisebilder, matbilder og andre personlige øyeblikk.

Mens på LinkedIn er fokuset på profesjonelt innhold som CV-oppdateringer, faglige artikler og bransjerelaterte nyheter. Innholdet er vanligvis mer formelt og karriereorientert.

4. Våg å by på deg selv

Jo mer ekte du kan formidle et budskap i sosiale medier, jo bedre resultater (rekkevidde og engasjement) får du. Og det er egentlig ikke så rart! Vi liker innhold som betyr noe, tips rundt et tema vi er engasjert i eller et godt velmenende råd fra noen vi stoler på. 

Men også her må du være klar over at  er forskjell på de ulike plattformene. På Instagram er engasjementet ofte i form av likerklikk, kommentarer og delinger av visuelt innhold. Det er mer uformelt og personlig. 

Men på LinkedIn får du dårlig synlighet på egne poster hvis du ikke engasjerer deg. Engasjementet har fokus på faglige diskusjoner, nettverksbygging og deling av bransjeinnsikt.

By på seg selv og du vil oppleve mer oppmerksomhet!

5. Vær konsekvent

Selv om oppmerksomhet ofte oppfattes som en umiddelbar respons, ligger det i mange tilfeller mye eksponering i forkant av oppmerksomheten. Det å være konsekvent, og å være der ute og vise ansiktet ditt (eller bedriftens ansikt), bidrar til å øke oppmerksomheten. I en «overnight suksess» ligger det somregel mye arbeid bak, så det gjelder å ikke gi seg!