Fauna logo med undertekst design og digital markedsføring

Derfor bør en blogg være en del av din markedsføringsstrategi

Blogging

Hva tenker du på når jeg sier ordet «blogg»? Kanskje forbinder du ordet med en såkalt «rosablogg» der det legges ut bilder av dagens treningsøkt, det «perfekte» livet til bloggeren, bloggerens out-fit eller vedkommendes «perfekte» hjem. Men det er ikke det jeg mener med blogg.

Det å ha en blogg er lurt på mange måter i et markedsføringsperspektiv og det kan gi langsiktige resultater. Derfor bør blogging av relevant innhold for din bedrift eller organisasjon, være endel av markedsføringsstrategien din. Blogging er nemlig en utrolig effektiv måte å nå ut til målgruppen din på både i form av å være synlig, men også generere flere kunder.

5 GRUNNER FOR BLOGG

  1. Blogging danner grunnlag for innhold til sosiale medier
  2. Blogging er en billigere form for markedsføring
  3. Blogging gir gratis synlighet i Google
  4. Blogging øker SEO-verdien
  5. Blogging gir økt autoritet

Fakta om BLOGGing

• Blogg som moteord oppsto mot slutten av 1990-tallet.

• Ordet blogg er satt sammen av ordene web og logg og kan defineres som en slags interaktiv dagbok.

• Allerede i 2011 viste en stor amerikansk undersøkelse at 53 % av kvinnelige blogglesere festet stor lit til anbefalinger og råd fra de mest populære bloggerne.

• Stadig flere virksomheter bruker nå blogg som endel av sin markedsføringledelse for å nå frem til sin målgruppe på en effektiv og troverdig måte (Hofbauer 2016).

• En blogg bør være en del av nettsiden din, hvor du jevnlig publiserer nytt innhold.

• Blogginnleggene må være relevante i forhold til hva din bedrift tilbyr.

• Med en blogg kan du skape en ekspertrolle i forhold til din bedrift og ditt produkt.

• Som format er blogging uslåelig når det kommer til å skape muligheter for at kunder skal finne deg. Et eksempel: du har 100 blogginnlegg på nettsiden din, har du skapt minst 100 muligheter. Har du «bare» en nettside er det derimot begrenset hvor mange sider du kan ha før det blir unaturlig mye. 

• En blogg gir «liv» til nettstedet ditt og genererer leads hver dag hele året. For hvert blogginnlegg du skriver får du nytt søkbart innhold på din nettside. Dette fører igjen synlighet i Google og mulighet for at flere blir kjent med bedriften din.